Este o zi istorica pentru industria auto din Statele Unite, zi in care inca un simbol national cade sub ochii americanilor: General Motors intra oficial, sub legea falimentului. Mai precis, neputinta managementului de a scoate imperiul auto din impas este oficializata prin preluarea de catre statul american a companiei si probabil pierderea a sute de mii de locuri de munca.
Astazi, intr-un interviu acordat de generalul Miha Pacepa cotidianului american The Wall Street Journal, fostul ofiter de securitate de pe vremea comunista povesteste cum s-au nascut doua din simbolurile industriei romanesti: Dacia si Olctit.
Generalul povesteste cum Ceausescu a avut ambitia sa aiba in tara si sa conduca o industrie constructoare de masini, pe cand el nu era in stare sa conduca nici un automobil. Astfel, a cumparat de la Renault licenta pentru modelul R-12, cel mai vechi model al francezilor. Dupa ce primul automobil Renault 12 a fost fabricat in Romania si a fost botezat Dacia, Ceausescu avea o problema: masina e prea luxoasa! Asa ca a hotarat sa scoata incalzierea din scaune si oglinda din dreapta. Astfel a facut o Dacie "numai buna pentru idioti", dupa cum insusi dictatorul a numit-o.
Se pare ca Ceausescu avea planuri si mai mari de atat si a vrut o a doua fabrica si o noua masina, de data asta pentru a o exporta. Asa s-a nascut Citroen. Numele a fost dat de alaturarea intre cuvintele "oltean nenorocit- Ceausescu si Citroen, firma de la care a fost cumparata licenta pentru Oltcit. Pentru ca "mai marele inteleptilor" a hotarat sa produca toate piesele pentru Oltcit in 166 de fabrici, randamentul firmei Oltcit era de 1,5 % ! Asa a ajuns sa fie ingropat visul lui Ceausescu de a exporta masini in intreaga lume.
Cu un asa start al industriei auto in Romania, ar trebui sa multumim Cerului ca am ajuns sa conducem Loganuri care chiar au CD player!
Intorcandu-ne la semnificatia zilei de astazi pentru industria auto americana, mai trebuie adaugat faptul ca Pacepa avertizeaza: Implicarea statului si constructia de automobile nu o sa ajunga bine. Si le da americanilor exemplul Dacia si Oltcit: asa nu!
1 iun. 2009
Dacia si Oltcit, lectie pentru General Motors
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Arhiva completa
Top 10 postari
-
Morile de vant sunt o inventie a evului mediu in Europa. Au cunoscut un interes in timpul renasterii si mai ales o utilizare la scara lar...
-
Dupa cum am promis in postarile anterioare, revin cu cateva imagini cu locurile evocate de dl Emil in articolul Cu dor de Campia...(II) . Un...
-
Voi nu v-aţi sǎturat sǎ spuneţi cuiva ca sunteţi din Câmpia Turzii şi lumea mereu sǎ zica”Mda, am auzit de Turda....” sau „ în Câmpia Tur...
-
Este 1 Decembrie. Ce zi e astăzi? În primul rând AMR-ul arată 10 zile până mă întorc în țară. Și cum a nins foarte abundent peste Viena, făr...
-
Casa de Cultură Ionel Floașiu se pregătește să primească colindători. Cel puțin două concerte de colinde se anunță în perioada următoare la ...
-
Ți s-a întâmplat vreodată să simţi că nu te poţi concentra? Când ai o sarcina pe care trebuie sa o termini și parcă lucrurile nu înainteaza...
-
Târgul de Crăciun de la Viena (Christkindlmarkt) are loc anual începând cu secolul al XIII-lea, in fata Primăriei. Cele 140 de casute de lem...
-
De ziua copilului, ma simt un copil care asteapta copil. De ziua mea (20 mai pentru cei care ati uitat) ma gandeam cum a trecut timpul si ma...
-
PE SCURT: O mână de oameni faini, cu care mă înțeleg bine, doar că fiecare luptă cu fiecare. Eu țin cu toți și sunt de partea nimănui. DACĂ ...
-
Voi ce ati intelege din acest afis? Eu unul am inteles in felul urmator: Imi cumpar de la ei o cartela de reincarcare, vin cu telefonul vech...
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu
Sunt foarte curios ce parere ai despre asta!
Astept comentariile tale.
Daca nu ai un cont Google si alegi sa scrii prin optiunea "Anonim", fii dragut(a) si scrie in paranteza numele tau la sfarsitul mesajului.
https://www.google.com/accounts/NewAccount