3 feb. 2010

Mihai Eminescu cel Romanic si Sfant ?!


Liga Scriitorilor Romani cere conducerii Bisericii Ortodoxe Romane sa-l faca sfant pe poetul Mihai Eminescu. Stirea asta se dadea la radio ieri la capitolul "Diverse". Eram pe autobus si am tresaltat. Ce? Eminescu? Sfant? Dar de ce? A fost reactia mea pe moment si inca am intrebarea asta. Uniunea sustine ca din poeziile lui reiese "spiritul romanesc ortodx". Dupa cum am stiut sa citesc eu din poeziile lui Eminescu, din cateva dialoguri ale eului poetic cu Dumnezeu, nu am desprins ca L-ar venera, ci mai degraba ca L-ar tagadui. Dar, scriitorii or fi inteles mai corect ca mine. Alte argumente aduse de Uniunea Scriitorilor au fost ca provine dintr-o familie ortodoxa si ca a urmat o scoala ortodoxa. Si? Asta e motiv sa fie declarat sfant?

Precedentul Stefan cel Mare

S-a intamplat deja o astfel de o eroare grava atunci cand a fost canonizat cel mai mare roman(dupa topul realizatde TVR), Stefan cel Mare. A fost declarat sfant pentru ca a zididt biserici si manastiri. Dar avea copii din flori. Asta nu conteaza? In aceeasi logica, peste ani va fi canonizat si Gigi Becali, ca doar da bani la biserici si manastiri.

Eu nu inteleg de ce, in incercarea de a ne cristaliza si recunoaste valorie, intelegem sa le amestecam. Hai sa il recunoastem pe Eminescu ca si mare poet, scriitor,filosof, jurnalist, ce a fost si sa il respectam ca atare. Pe Stefan pentru vitejia lui (si a mamei sale) sa il respectam si atat. Sa nu desconsideram cele sfinte amestecandu-le cu lumestile merite ale maretilor nostrii.

1 comentarii:

cristi spunea...

De ce sa il faca sfant? Parca ii placea beutura si femeile...

Trimiteți un comentariu

Sunt foarte curios ce parere ai despre asta!
Astept comentariile tale.

Daca nu ai un cont Google si alegi sa scrii prin optiunea "Anonim", fii dragut(a) si scrie in paranteza numele tau la sfarsitul mesajului.

https://www.google.com/accounts/NewAccount

Arhiva completa

Top 10 postari