26 mai 2009

Cand managementul rusesc nu se pupa cu cel american

O autostrada din Romania, numita "Transilvania", construita de compania americana Bechtel cu muncitori turci ar putea beneficia insfarsit de materie prima produsa in tara Ardealului, mai precis la Campia Turzii, de rusii de la Mechel care detin combinatul metalurgic din localitate.

Pana aici nimic deosebit, avand in vedere ca vorbim despre unul dintre cele mai mari proiecte de infrastructura din regiune, realizat in era pietei libere, capitaliste si globalizate.
Ce mi se pare mie bizar este modalitatea in care s-a ajuns la acest posibil acord comercial. Se pare ca firma Bechtel, insarcinata cu constructia autostrazii Transilvania, folosea materie prima adusa din Turcia (probabil cu acelasi vagon a venit si turcaletul care a facut macelul din Iacobeni). Pentru asta platea un pret si taxe de transport cam de inca un pret.
In paralel, in micutul si dragutul oras monoindustrial Campia Turzii, care astepta sa fie legat si el la celebra autostrada se realiza fier-betonul necesar cu ceva materie prima adusa de prin Ucraina, dar oricum la preturi mult mai mici decat cele de pe piata turceasca. Numai ca nimeni nu era interesat sa cumpere acest fier beton si firma merge pe pierdere si angajatii stau acasa in "75" (nota mea- somaj tehnic, in care primesc atatea procente din salar).
Avem, asadar o autostrada in constructie (cerere) si o fabrica producatoare (oferta). Si se naste o intrebare: de ce pana acum nu s-au intalnit niciodata cele doua cucuoane? Cererea exista pe piata de vreo patru ani decand ni se tot face autostrada, iar combinatul sa tot aiba vreo saptezeci de ani.
Noroc ca in combinatul acela exista sindicalisti care s-au saturat sa stea in "75" si au inceput sa faca petitii pe la Guvern sa ii bage cineva de la Bechtel in seama si sa le cumpere marfa. (Ma intreb de ce acesti sindicalisti nu si-au cascat gura cand au fost vizitati de Basescu, in toamna).
Pana la urma a intervenit prefectul si i-a pus la aceeasi masa pe reprezentantii celor doua societati si poate-poate vor ajunge la o intelegere.
Intrebarea cu care raman eu este: Unde era managementul rusesc al combinatului in tot acest timp? De ce nu stiau sau nu au vrut sa stie ca peste drum de ei se face ditamai autostrada si ca asta poate reprezenta o piata de desfacere pentru ei? Sau, de celalata parte, compania americana Bechtel, care oricum a luat cu scandal un proiect atat de mare in Uniunea Europena, de ce nu a prospectat pana acum piata locala, sa caute cele mai bune oferte pentru nevoile constructiei?

Singurul raspuns pe care il gasesc suna simplu: "Pentru ca ii doare in casca (de protectie de pe santier)". Oricum au cumparat pe doi bani combinatul ala si daca da faliment oricum si-au scos banii. Oricum fac autostrada asta mai scumpa ca oriunde in lume si si-au scos banii.
Daca nu e asta raspunsul, poate ca sunt alte (dez)interese la mijloc, mult mai mari pentru a fi intelese din monoindustrialul orasel.
Daca e sa luam o lectie de management atipic ( a se citi deficitar), haideti sa studiem mai atent ce se intampla cand interesele rusesti nu se pupa cu cele americane pe un pamant romanesc din care profita si industria turca.

Sa gandim!

0 comentarii:

Trimiteți un comentariu

Sunt foarte curios ce parere ai despre asta!
Astept comentariile tale.

Daca nu ai un cont Google si alegi sa scrii prin optiunea "Anonim", fii dragut(a) si scrie in paranteza numele tau la sfarsitul mesajului.

https://www.google.com/accounts/NewAccount

Arhiva completa

Top 10 postari