20 aug. 2009

Despre drepturile consumatorului


Cu totii suntem consumatori:
Consumam alimente, folosim frigidere si televizoare, platim bilete de odihna sau de transport sau alte servicii. Tot ce se produce are ca scop consumul. Dar, adeseori, problemele voastre, in calitate de consumatori, apar abia dupa ce ati cumparat. Toate aceste probleme trebuie rezolvate. Trebuie sa obtineti un produs sau un serviciu corespunzator pentru pretul platit.

Multi dintre voi nu-si exprima nemultumirea pentru ca nu stiti daca aveti dreptul la despagubire; nu credeti ca se poate rezolva ceva; nu stiti cui sa va adresati; credeti ca “la omul sarac nici boii nu trag; poate nici nu merita cateva mii de lei pentru atata alergatura. Intr-un cuvant, ati dat banii degeaba, ati avut ghinion, asta e viata! APC - Romania s-a constituit in 1990 tocmai pentru ca noi nu credeam ca singurul rol al consumatorului este acela de a plati si de a tacea.

Drepturile voastre, in calitate de consumatori, sunt:
De a fi protejati contra riscului de a cumpara bunuri care va pun in pericol sanatatea;
De a fi informati corect asupra produselor si serviciilor si de a fi educati, pentru a face o alegere cat mai avantajoasa;
De a avea acces la o gama variata de marfuri;
De a fi despagubiti, cand bunurile nu corespund;
De a va organiza in asociatii pentru protejarea intereselor voastre.

Aceste drepturi sunt recunoscute de legislatia romaneasca, iar cine le nesocoteste sufera sanctiuni. Formularea lor exacta se afla in Ordonanta Guvernului nr. 21 din 1992, modificata si completata prin Ordonanta nr. 58 din 2000.

Aveti dreptul sa fiti informati, in mod complet, corect si precis, asupra caracteristicilor esentiale ale produselor si serviciilor oferite de catre agentii economici.

Atunci cand cumparati, cititi:
etichetele;
mentiunile de pe ambalajele de vanzare;
cartile tehnice;
instructiunile de folosire ale produselor.

Informatiile trebuie sa fie scrise in limba romana, indiferent de tara de origine a produsului.

Cateva sfaturi cand cumparati
:
nu asteptati sa va protejeze altcineva. Aparati-va singuri drepturile.
nu luati hotarari pripite, plecati de acasa cu o lista clara.
nu cumparati de la primul vanzator, preturile difera.
legeti un magazin cu vanzatori amabili. Daca nu ii intereseaza acum sa vanda, cu atat mai putin vor fi interesati sa va despagubeasca.
Uneori este un risc cand cumparati de la vanzatorii de pe strada, s-ar putea ca pretul mai mic la unele produse sa ascunda un produs falsificat sau un cantar mesterit.
Cititi informatiile despre produs: este respectat termenul de valabilitate? este trecut producatorul? Ce greutate are? Pretul este clar? Orice neintelegere duce la nemultumiri!
Cereti bonul de vanzare si pastrati-l.

Pentru bunurile de folosinta indelungata:
Vanzatorul este obligat sa va demonstreze cum functioneaza produsul.
Cereti instructiuni de utilizare in limba romana.
Cereti pentru bunuri de folosinta indelungata certificatul de garantie.
Nu semnati nimic fara sa cititi! Daca nu intelegeti ceva, cereti lamuriri.
Intrebati cine asigura perioada de garantie si de service. Lamuriti-va ce este inclus in pret: produsul, transportul, amabalajul, instalarea?

Dupa ce ati cumparat, pot aparea nemultumiri la folosirea produselor, cu toate ca ele sunt folosite corespunzator. Ce este de facut?

Aveti dreptul la schimbarea produsului sau la restituirea banilor
. Iata cateva sfaturi pentru a va obtine drepturile:
Nu pierdeti timpul - reveniti imediat la vanzator.
Nu va enervati, legea va apara.
Discutati nu cu vanzatorul, ci cu seful magazinului sau directorul firmei.
Aratati bonul si, daca se poate, si produsul.
Nu predati documentele (bon, certificat de garantie).

Iata cateva argumente ale magazinului pe care nu trebuie sa la acceptati in nici un caz: de vina e producatorul, mergi dumneata la el; “la noi, marfa vanduta nu se schimbaâ; “te-am pus eu sa cumperi? Toate acestea inseamna incalcarea legilor.

Multe magazine serioase va vor despagubi daca aveti dreptate. Totusi, nu puteti ridica pretentii daca ati ales o masura gresita la pantofi sau daca nu va mai place culoarea bluzei, daca ati defectat aparatul sau ati cumparat un produs despre care vanzatorul v-a spus ca e defect...

Maine, un articol in care veti afla cum si unde sa faceti reclamatii in cazul in care nu va intelegeti cu magazinul.

1 comentarii:

Unknown spunea...

felicitari pt articol, este binevenit la noi, unde parca numai vanzatorii ar avea drepturi uneori...

Trimiteți un comentariu

Sunt foarte curios ce parere ai despre asta!
Astept comentariile tale.

Daca nu ai un cont Google si alegi sa scrii prin optiunea "Anonim", fii dragut(a) si scrie in paranteza numele tau la sfarsitul mesajului.

https://www.google.com/accounts/NewAccount

Arhiva completa

Top 10 postari